back to top

Siste nytt

Økte gulvsalget med hjemme hos-reportasjer

Etter at douglasgrangulvet til Elements viste seg frem i sitt nye hjem i D2, kom inspirerte kunder til butikken med magasinet i hånden for å handle.

– Det er ikke tvil om at vi har merket en positiv effekt. DN og D2 er viktige kanaler til reklame for merkevarer. Leserne tilhører en designbevisst og kjøpesterk kundegruppe, sier Hanne Floberg, daglig leder for interiørbutikken Element i Oslo.

Våren 2018 kjøpte Element for første gang innholdsmarkedsføring gjennom DNX.

– Vi planla noen tradisjonelle annonser i D2, men innholdsmarkedsføring føltes som et sprekere alternativ. Det ga mulighet til å gjøre mer ut av innholdet, sier Floberg.

Gulv kan være en vanskelig vare å annonsere for, forteller Floberg. Et fotografi av gulvet, uten å sette det inn i omgivelser, kan fort bli kjedelig.

 

 

Utfordringen for innholdsprodusentene i DNX ble da: Hvordan gjøre gulv spennende for leserne?

– Gulv er et produkt du kjøper en eller to ganger i livet, og det er ikke alltid enkelt å se hvordan gulvet vil se ut i et hjem når du står i butikken eller ser det på nett. Vi ønsket derfor å vise gulvene som Element selger i ekte norske hjem. På den måten kunne leserne la seg inspirere og vi fikk synliggjort den supre jobben Elements egen gulvlegger kan gjøre, sier prosjektleder i DNX, Didrik M. Skodje.

Resultatet ble en serie med «hjemme hos»-reportasjer fra butikkens kunder, som fikk god respons i markedet. Etter at den første annonsen stod på trykk i D2 opplevde interiørbutikken at kunder kom inn med magasinet i hånd, og et ønske om å få det like fint hjemme hos seg selv.

– Vi fikk utrolig mange forespørsler på douglasgran som ble vist frem i den første annonsen og sendte ut mange vareprøver. Men annonsen fungerte også som en døråpner til resten av sortimentet vårt. Kunder kom inn for å se hva vi kunne tilby, sier Floberg.

Innholdsprodusent i DNX, Lisbeth Jørgensen, tror annonsene fungerte godt fordi historiene som ble fortalt er ekte.

– Ved å vise produktene frem hjemme hos virkelige mennesker blir det lettere for folk å få en forståelse for hvordan det kan se ut også hjemme hos dem selv. I tillegg er det å høre andres historier langt mer inspirerende enn å bare se bilder og lese harde fakta om produktene.

Siden artikkelen skulle både på trykk i D2 og digitalt, var målet å gjøre den mest mulig stilfull forteller prosjektlederen.

– Vi ville vise både det moderne og det hjemmekoselige. Kombinasjonen av stilfulle bilder og god tekst fenger DN-leseren, som er opptatt av det unike og ikke minst kvalitet, sier Skodje.

Du kan se hele Element-kampanjen her!

%d bloggere liker dette: