SAS NEXT GENERATION LOUNGE

SAS

Kunde
SAS

Kampanje
SAS Lounge

Distribusjon
DN.no & DN papir

Kampanjeperiode
14.09.2017 – 06.10.2017

DNX laget på oppdrag fra SAS og Mindshare en kampanje i forbindelse med lanseringen av «SAS Next Generation Lounge» på Oslo Lufthavn Gardermoen høsten 2017.

Målet for kampanjen var å øke kjennskapen til loungen samt betalingsvilligheten og preferansen til SAS. Innholdet skulle ikke nå ut til nye kunder, men heller til eksisterende SAS-kunder. Dagens Næringsliv valgt som medium ettersom avisens målgruppe samsvarer svært godt med SAS’ målgruppe.

Ettersom innholdsmarkedsføring i dag har fått et godt fotfeste i norske medier og mange bedrifter har tatt i bruk denne formen for markedsføring, var det viktig for alle de involverte å lage noe som kunne skille seg ut i mengden. Lanseringen av SAS Lounge ble derfor delt i to: Den ene delen skulle være med å skape en positiv assosiasjon til SAS gjennom portrettintervjuer av inspirerende nordmenn som har verden som arbeidsplass, mens den andre delen skulle være mer rettet inn mot selve lanseringen av loungen.

«Det å få kvalitetstid med målgruppen blir stadig mer utfordrende i et fragmentert medielandskap. Vi må hele tiden identifisere og ta i bruk nye og spennende virkemidler for å engasjere i digitale kanaler. Da vi lanserte vår nye lounge leverte DNX en kreativ, innsiktsdreven og morsom måte og fortelle om alle de nye, innovative tilbudene i loungen. Vi er meget godt fornøyd med resultatene»

– Marianne Orderud, SAS

Del 1: De klassiske loungerne

Kampanjeperiode
14.09.2017 – 06.10.2017

Les saken her

En humoristisk og satirisk fremstilling av stereotypene som benytter seg av lounge-tilbudene til SAS.

Ved å bruke designer, tekstforfatter og en frontend-utvikler ble eksisterende lounge-kunder karikert gjennom håndtegnede illustrasjoner og humoristiske beskrivelser, svøpt inn i en skreddersydd, digital leseropplevelse. Denne bruken av visuelt uttrykk har, så vidt vi vet, ikke tidligere blitt brukt i innholdsmarkedsføring i Norge.

For et selskap som SAS, som er avhengig av lojaliteten fra sine kunder, var det et modig valg å si ja da DNX foreslo å lage en humoristisk og satirisk fremstilling av de stereotypiske loungerne. «De klassiske Loungerne» ble bakt inn i Dagens Næringslivs visuelle profil på nett, mobil, nettbrett og papiravisen.

Research-arbeidet besto av «feltarbeid» i gull-loungen på Gardermoen, intervjuer med lounge-ansatte, ledelsen og frekvente loungere. Saken ble supplert med en skreddersydd quiz, hvor leserne selv kunne finne ut hvilken lounger de var, gjennom å svare på humoristiske spørsmål, samt spørsmål som var direkte knyttet opp til Next Generation Lounge på OSL. I tillegg ble det designet egne ikoner med SAS’ visuelle profil, for å trekke frem det nye tilbudet i loungen. Disse ikonene ble også brukt i del to av kampanjen.

Del 2: Med verden som arbeidsplass

Kampanjeperiode
14.09.2017 – 06.10.2017

Les saken her

Inspirerende portrettintervjuer av mennesker som har verden som arbeidsplass og har fulgt drømmene sine.

For variasjon i profiler og tematikk, ble kunstkonsulent Truls Blassmo, vinbonde Thor Hansen, proffseiler Tiril Hartvedt og skilegenden Martin Johnsrud Sundby valgt ut til portrettserien. Dette er mennesker som har fulgt drømmen sin og gjerne har flere hundre reisedøgn i året. Innholdsprodusent Olav Brekke Mathisen gjennomførte intervjuene i Oslo, Moss og Piemonte, sammen med fotograf Anne Valeur.

De fire portrettintervjuene ble satt sammen til en programmert spesialløsning, hvor det også ble presentert relevant informasjon om nordmenns reisevaner.For å få en naturlig overgang til loungen, ble fagsjefen i Olympiatoppen intervjuet om reisevanene til norske idrettsutøvere og hvordan SAS legger til rette for at idrettsutøvere skal få en så smidig reise som mulig.